Opóźniony lot- kiedy należy ci się odszkodowanie?

Opóźniony lot to zawsze dodatkowy stres dla pasażera. Niezależnie od tego, czy udaje się on w prywatną podróż czy też jest biznesmenem udającym się na ważne spotkanie finansowe. Opóźniony lot to ryzyko nie dotarcia na miejsce na czas, to często konieczność dodatkowych zakupów spożywczych, to niejednokrotnie także dodatkowy nocleg. W bardzo wielu takich sytuacjach pasażerom należy się odszkodowanie.

    1. Opóźniony lot - czy zawsze możesz liczyć na odszkodowanie?

    2. Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot? 

Opóźniony lot - czy zawsze możesz liczyć na odszkodowanie?

Od odszkodowanie za opóźniony lot możesz zacząć się ubiegać jedynie w momencie, gdy było on opóźniony o 3 lub więcej godzin. Jak przypominają specjaliści z Giv, chodzi tutaj o moment dotarcia do celu w relacji do pierwotnie planowanej godziny przylotu. Zrezygnować z lotu i utrzymać prawo do odszkodowania możesz, jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin. To wszystko nadal jednak nie gwarantuje ci pewności co do otrzymania odszkodowania. Przewoźnik bowiem jest zwolniony z odpowiedzialności tego typu, jeśli opóźnienie lotu wynika ze złych warunków pogodowych, niebezpiecznej sytuacji w kraju, strajku na lotnisku, zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów lub załogi. Wszystkie te przypadki reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu i Rady Europejskiej z dnia 11 lutego 2014 roku. Jeśli jednak wynikiem opóźnienia jest awaria samolotu, linia lotnicza powinna wypłacić pieniężne zadośćuczynienie za opóźnienie. Problemy techniczne nie uchylają obowiązku re, chyba że są one wynikiem zdarzeń, na które przewoźnik nie miał wpływu, np. zderzenie samolotu z ptakiem. 

Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot?

Opóźniony lot może wiązać się z bardzo różną rekompensatą. Wszystko zależy przede wszystkim od długości samej trasy. Do 600 euro odszkodowania przyznaje się za podróż na trasie powyżej 3500 kilometrów, do 400 euro przy opóźnionych lotach na trasie o długości 1500 -3500 kilometrów, natomiast przy lotach do 1500 km można liczyć na 250 euro rekompensaty. Znaczenie mają oczywiście również poniesione przez pasażera dodatkowe wydatki, takie jak te na dodatkowe posiłki lub hotel. Często przewoźnik w sytuacji opóźnionego lotu zapewnia napoje i posiłki, zdarza się, że przy większych opóźnieniach gwarantuje tez nocleg, jeśli jednak tego nie robi, należy wszystko opłacić samodzielnie, a we wniosku o odszkodowanie przedstawić wszystkie rachunki. Wniosek taki możesz złożyć samodzielnie albo skorzystać z pomocy firmy zajmującej się składaniem reklamacji i wniosków o rekompensaty w imieniu pasażerów.

Podziel się
Udostępnij znajomym
Udostępnij